طراحی و پیشنهاد چارچوب مفهومی ومدل دانشگاه کارآفرین براساس نظریه داده بنیاد سیستماتیک

دانشگاه کارآفرین به عنوان نسل سوم دانشگاه‌ها، مأموریت سومی دارد که مطابق نظریه تعدادی از اندیشمندان ومتفکران، موتور رشد و تحول اقتصادی و اجتماعی می‌باشد. هدف این مقاله، مطالعه چارچوب مفهومی دانشگاه کارآفرین ازنقطه نظر جنبه‌های کارآفرینانه دانشگاه‌های کارآفرین و عوامل موثربرشکل گیری دانشگاه‌های کارآفرینی و در نهایت پیشنهاد مدل و چارچوب مفهومی دانشگاه کارآفرین (با هدف توسعه‌ای-کاربردی) می‌باشد. این پژوهش باروش وماهیت مطالعه موردی ازنوع کیفی براساس نظریه داده بنیاد بارویکرد سیستماتیک مدیریت واجرا شد. مضاف براینکه با معیارکرسول مورد اعتباریابی محتوایی قرارگرفت و تأیید گردید و نیز پایایی آن براساس توافق کدگذاری بیش از ۹۵ درصد، مطابق فرمول هولستی وکاپا مورد تأیید و حمایت واقع گردید. جامعه این تحقیق شامل اساتید دانشگاه ومدیران دانشگاه درمراکز کشور بودند.نمونه این مطالعه ۱۴ نفر نفر مدیر و بقیه اساتید دانشگاه) و نمونه گیری نظری وهدفمند وبا روش گلوله برفی درحد اشباع بود.داده‌ها ازمصاحبه ها جمع آوری شدند. تحلیل محتوا درسه سطح بازو محوری وگزینشی انجام شدند. نتیجه داده‌ها با تحلیل محتوا، ۱۰۶و یژگی وشاخص و ۲۶ ریز مقوله و وشش مقوله کلی بود که درقالب مدل پارادایمی شامل شرایط علی (ساختاری)؛مقوله اصلی (رفتاری)؛راهبردها (؛ نهادی)؛ شرایط مداخله‌ای (فردی)؛ زمینه (ویژگی‌های محیطی)؛ پیآمدها (کارآفرینی دانشگاه)؛فرآیند دانشگاه کارآفرین دردانشگاه های ایران و روابط بین ابعاد مختلف وعناصرشان (سازه‌ها) را انعکاس می‌دهند.

کلید واژگان: دانشگاه کارآفرین، نظریه داده بنیاد، ویژگی‌های دانشگاه کارآفرین

نویسندگان: فرزان شعاع اردبیلی، غلامرضا ویسی، جعفر رحمانی

فصلنامه پژوهش در نظام‌های آموزشی، پیاپی ۴۷ (زمستان ۱۳۹۸)، صص ۱۱۵ -۱۳۲